Sıcak havada spor yaparken sıvı tüketimine dikkat!

Salı 14 Eylül

Sıcak havada spor yaparken sıvı tüketimine dikkat!

 

Spor öncesi ve sonrasında ne yenilmesi gerektiğini herkes merak eder. Aslında sıvı tüketimi de en az yedikleriniz kadar önemli. Hele yaz aylarında spor yapıyorsanız bu konu iki kat önem kazanıyor.

 

Miktar

Yetişkinlerde, vücuttaki su oranı yüzde 60-70 arasında. Ufak değişiklikler bile kanın kalınlaşmasına neden oluyor; bunun sonucunda vücudun sıcaklık ayarı bozuluyor. Bu yüzden gün boyunca 1,5-2,5 litre arası sıvı tüketmek şart. Yoğun antrenman yapan kişiler, saatte bir litre kadar sıvı kaybediyor. Bu miktarı antrenman sırasında ve sonrasında telafi etmek gerekiyor.

 

Doğru ısı

Hafif soğutulmuş içecekler (yaklaşık yedi derece) vücudun içerisinde biriken ısının terlemeyle birlikte dışarıya atılmasını sağlıyor. Bu da, enerji kaybına yol açıyor. Zayıflamak isteyenler için istenen bir durum! Ama çok soğuk içeceklere dikkat etmeniz gerekiyor çünkü mide sorunlarına neden olabiliyorlar.

 

Depoların doldurulması

Antrenmana daima iyi bir sıvı dengesiyle başlayın. Akşam ofis çıkışında spor salonuna gidiyorsanız, gitmeden su tüketmeye başlayın ve egzersiz yaparken de su içmeye devam edin. Dışarıda koşuyorsanız, 45 dakika boyunca sıvı tüketmeden dayanabilirsiniz. Daha uzun süre dışarıda olacaksanız, yanınızda mutlaka su bulundurun. Spor sonrasında sıvı kaybını hemen dengelemeniz çok önemli. Terlemeyle birlikte vücuttan atılan sıvının tekrar yerine konulması gerekiyor.

 

Sıvı kontrolü

Susadıysanız, alarm zili çalıyor demektir! Aslında susama hissinin ortaya çıkmasına kadar beklememeniz gerekiyor. Sıvı kaybının belirtileri; koyu renkli idrar ile ağız ve gözlerdeki kuruluk hissidir. Antrenman sonrasındaki sıvı gereksinimini belirlemek için tartılın. Spor sonrasındaki ağırlığınızı spor öncesindeki ağırlığınızdan çıkararak ne kadar sıvı kaybettiğinizi tespit edebilirsiniz.

 

İçecek seçimi

Seçeceğiniz içecek; hedefinize bağlı. Sıkı bir şekilde spor mu yapmak istiyorsunuz, yoksa amacınız zayıflamak mı? Antrenman sırasında, odaklanmak zorunda olan hırslı sporcuların karbonhidrata ihtiyaçları var. Meyveli sodalar bu konuda iyi bir seçim. Hazır karışımlar genelde fazla şekerli olduğundan içeceğinizi kendiniz hazırlayabilirsiniz: Meyve suyu ve sodayı 1/3 oranında karıştırın ve keyifle için. İzotonik spor içecekleri ve protein shake’leri, yüksek performanslı sporcular için geliştirildi. Ancak eğer zayıflamak istiyorsanız,

bu içeceklerden uzak durmanız gerekiyor; çünkü içerdikleri besin maddeleri kilo aldırabiliyor. Zayıflama meraklılarıysa mutlaka suyu tercih etmeli. Tadı hoşunuza gitmiyorsa, içine birkaç damla limon suyu ya da bir miktar zencefil ekleyebilirsiniz. Spor sonrası için özel bir tüyo: Alkolsüz bira; canlandırır, sakinleştirir ve vitamin ile mineraller açısından zengindir.

Bu makale Formsante tarafından 24Kitchen için hazırlanmıştır.